Publika och ickepublika sociala medier + exempel från Kina

Första bidraget kommer från Erik Söderholm. Visserligen med ett exempel från Kina men också med ett intressant påpekande om företagsinterna sociala medier. Tack Erik och återkom gärna med lite mer härlig statistik om användande och nytta av detta!

Innan vi kommer till mitt exempel så är det viktigt att definera skillnaderna mellan publika och ‘ickepublika’ sociala medier. Jag arbetar med den senare dvs sociala medier för företag. Där anställda kan profilera sig, nätverka, blogga, etc, etc internt på företaget. Låter kanske lite flummigt, ‘ska man blogga på arbetstid?’, är en vanlig synpunkt men detta verktyg kan förändra hur ett företag arbetar – på riktigt.

Några enkla exempel. Hur många på din arbetsplats känner till vilka kompetenser du besitter tex från tidigare anställningar, privata intressen etc. Genom att tillhandahålla en ‘white pages’ för de anställda där de kan fylla på med denna typ av information får man en smartare organisation.

Nästa enkla exempel kan vara chefens månadsbrev. Detta distribueras i 99,9 fall av 100 via mail. När man är nyanställd är det någon som skickar över de senaste årets månadsbrev till dig då? Såklart inte och sålunda kan man göra samma misstag som sina kollegor redan gjort…ni förstår.

När vi ändå är inne på nyanställda. Tänk om du börjar på ett stort företag, då jag själv jobbar för ett känner jag till hur viktigt det är med nätverk på dessa. Det enda du behöver göra är att fylla i dina kompetenser, arbetsområde, tidigare erfarenheter, mm så kommer verktyget att hitta personer som är av intresse för dig att lära känna baserat på dessa nyckelord. Beroende på vad man är för personlighet så kan denna procedur spara in år av nätverkande.

Nu till mitt exempel som handlar China Mobile, en av världens största leverantörer av mobiltrafik och tjänster. Då detta är en relativt ung marknad med mycket rörlig kundgrupp är det viktigt att hela tiden ligga i framkant när det gäller nya tjänster, packeteringar mm. China Mobila har alltid premierat innovation och hade redan en process för att bidra med nya förslag, bearbeta förslagen och leverera produkterna. Det som hände när man införde sociala medier som bärare av denna process var att antal förslag för nya tjänster ökade med 2,5 ggr. Detta framför allt för att det var enklare att lämna in dem.

Den coolaste effekten var dock att av de förslag som gick vidare till lanserade produkter ökade med 9 ggr (900%). Detta för att fler personer tog del av förslagen, kommenterade, förfinade och slog ihop med egna förslag dvs förslagen blev bättre.

Annonser
Det här inlägget postades i Exempel från utlandet, Företagsinterna sociala verktyg, Kina. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s