Att mäta sociala medier – hur gör man?

Ett av mina önskemål över de exempel som kommer att listas i den här samlingen är att effekten av dem ska vara mätbara på något sätt. Hur ska man då mäta? Och vad? Går det överhuvudtaget att mäta effekten av engagemang i sociala medier? Jag tror det och det måste ju vara så. Hur ska man annars kunna övertyga en företagsledning att avsätta pengar?

Mätning av social medier diskuteras och har diskuterats tidigare. Här kommer en lista med exempel på texter om detta (fyll gärna på med fler länkar i kommentarerna):

Robert Sahlin föreslår mätning av 1) interaktion med kunderna, 2) antal interaktioner/antal fans samt 3) kvalitativa insikter.

Fredrik Stenbeck (SiXX och Silverbakk) tycker det är självklart att koppla aktiviteter i sociala medier till affärsprocesser och mäta.

Miriam Olsson har skrivit en artikelserie i Internetworld om hur man mäter sociala medier. Där uttalar sig Hans Kullin och föreslår en relativ mätmetod; gör en nulägesanalys och mät förändringar utifrån den.

Magnus Lundin föreslår en process på 6 steg för att mäta Social Media ROI.

Niclas Strandh skriver om mätning och Return On Involvement snarare än Return On Investment.

På bokbloggen Nyttovärdering av bibliotek skriver Viveca Nyström och Linnéa Sjögren om mätmetoder och målsättningar för organisationer utan penninghantering. Del 1 om Facebook och del 2 om Twitter.

/Rickard

Annonser
Det här inlägget postades i Mäta sociala medier, REO, ROI. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att mäta sociala medier – hur gör man?

  1. Magnus Lundin skriver:

    Hej Rickard,

    Tack för omnämnande och plats i din bloggroll!

    Mätning av Sociala Medier är rätt komplext för någon helt utan erfarenhet av webbanalys att förstå, och mina punkter skulle med lätthet kunna bli 60.

    I stort så handlar det om att sätta rätt mål från början, skapa målkriterier för måluppfyllnad, skapa ett nuläge (som Kullin är lite inne på), dokumentera aktiviteter och se abnormaliteter i webbdatan och korellera dessa på en tidsplan. Sedan är det bara att analysera!

    Sedan kan man se en närvaro på den Sociala webben i ett lite större perspektiv, där företaget faktiskt skapar sig en digital identitet, ett digital varumärke. En sådan bedrift är något som kommer att slå positivt på samtliga delar av webbnärvaron, men är otroligt svår att mäta.

    Ett sätt skulle kunna vara att kvantifiera %uell ökning av spontan erinran och varumärkeskännedom i faktiska pengar, och hitta en avvägning på hur mycket den digitala identiteten har bidragit till detta.

    Lycka till, och ett strålande 2010 önskar jag dig!

    Mvh
    Magnus

  2. godaexempel skriver:

    Tack själv! Och återkom gärna med konkreta exempel!
    /Rickard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s