@SJ_AB på Twitter

Ett av de oftast refererade exemplen på företag i sociala medier är SJ AB som under twitternamnet @SJ_AB fått mycket uppmärksamhet. På de första elva månaderna har de fått drygt 4000 följare och skickat 13 300 tweets.

I nedanstående filmer från MyNewsdesk Event berättar Jacob Palicki från SJ om hur de gjorde när de satte upp teamet bakom twittrandet. Målet var att prata med kunderna på deras villkor – att starta kunddialog – inte kundtjänst. Initiativet kom från SJ själva, ingen extern byrå var inblandad. Jacob beskriver Twitter som ett känsloladdat medium där man kan få direktkontakt med kunderna när dessa är mitt uppe i användandet av företagets tjänster. Två av de råd han ger i filmerna är att rekrytera folk till teamet som har stora informella kontaktnät inom företaget och att jobba mycket med att få till rätt tonalitet i kommunikationen.

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s