Om bloggen

Det här är en blogg som handlar om sociala medier och den nytta de kan ha för företag och organisationer. Bloggen bygger på att du och de andra läsarna skickar in riktiga case, solskenshistorier och exempel på där sociala medier har tillfört något till ditt varumärke, ditt företag eller organisation. Läs mer om hur du gör för att bidra på sidan hur du skickar in exempel på nyttan med sociala medier.

Den lite längre bakgrunden är att jag helt enkelt saknade en bra samling av goda exempel på när sociala medier har varit till verklig och mätbar nytta för svenska verksamheter. Det är lätt att fastna på Zappos när man ska göra presentationer. Egentligen borde jag varit med på SSWC i år och försökt samla lite där. Nu blev det inte så utan då startar jag den här bloggen och hoppas kunna utnyttja lite av den fenomenala kraften från Tjärö till att samla de första inläggen här.

Jag vet att det finns listor sen tidigare, till exempel Brand-Mans utmärkta inlägg med en lista på svenska/nordiska företag i sociala medier från april 2009. Det jag saknar är en samling exempel med mätbar effekt; vi sålde för 670 kkr mer, varumärkeskännedomen ökade med 23 procent, vi var i direktkontakt med 4500 kunder. Eller någon annan mätpunkt. För exemplen finns där ute, det är jag helt övertygad om.

Säkert kommer någon att argumentera för att det inte går att mäta effekten av sociala medier med de gamla mätmetoderna. Då får vi väl prata om det.

Jag gör det här på helt privat basis på min fritid så bloggen kommer företrädesvis att uppdateras på kvällar och helger. Dagarna tillbringar jag med det här. Du kommer i kontakt med mig via kommentarsfältet eller via e-post.

Rickard Wolrath

2 kommentarer till Om bloggen

  1. Erik Söderholm skriver:

    Innan vi kommer till mitt exempel så är det viktigt att definera skillnaderna mellan publika och ‘ickepublika’ sociala medier. Jag arbetar med den senare dvs sociala medier för företag. Där anställda kan profilera sig, nätverka, blogga, etc, etc internt på företaget. Låter kanske lite flummigt, ‘ska man blogga på arbetstid?’, är en vanlig synpunkt men detta verktyg kan förändra hur ett företag arbetar – på riktigt.

    Några enkla exempel. Hur många på din arbetsplats känner till vilka kompetenser du besitter tex från tidigare anställningar, privata intressen etc. Genom att tillhandahålla en ‘white pages’ för de anställda där de kan fylla på med denna typ av information får man en smartare organisation.

    Nästa enkla exempel kan vara chefens månadsbrev. Detta distribueras i 99,9 fall av 100 via mail. När man är nyanställd är det någon som skickar över de senaste årets månadsbrev till dig då? Såklart inte och sålunda kan man göra samma misstag som sina kollegor redan gjort…ni förstår.

    När vi ändå är inne på nyanställda. Tänk om du börjar på ett stort företag, då jag själv jobbar för ett känner jag till hur viktigt det är med nätverk på dessa. Det enda du behöver göra är att fylla i dina kompetenser, arbetsområde, tidigare erfarenheter, mm så kommer verktyget att hitta personer som är av intresse för dig att lära känna baserat på dessa nyckelord. Beroende på vad man är för personlighet så kan denna procedur spara in år av nätverkande.

    Nu till mitt exempel som handlar China Mobile, en av världens största leverantörer av mobiltrafik och tjänster. Då detta är en relativt ung marknad med mycket rörlig kundgrupp är det viktigt att hela tiden ligga i framkant när det gäller nya tjänster, packeteringar mm. China Mobila har alltid premierat innovation och hade redan en process för att bidra med nya förslag, bearbeta förslagen och leverera produkterna. Det som hände när man införde sociala medier som bärare av denna process var att antal förslag för nya tjänster ökade med 2,5 ggr. Detta framför allt för att det var enklare att lämna in dem.

    Den coolaste effekten var dock att av de förslag som gick vidare till lanserade produkter ökade med 9 ggr (900%). Detta för att fler personer tog del av förslagen, kommenterade, förfinade och slog ihop med egna förslag dvs förslagen blev bättre.

  2. godaexempel skriver:

    Tack Erik! Jag gör ett inlägg av ditt exempel och kategoriserar det som ”Exempel från utlandet” 🙂 /Rickard

Lämna ett svar till Erik Söderholm Avbryt svar